Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου 2009

Citroen: 90 χρόνια προσφοράς στην εξέλιξη του αυτοκινήτου!



Του Κωνσταντίνου Χαλκιαδάκη, 
από το stifora.gr

Μπορεί η Citroen να μην καθίσταται η πιο δημοφιλής αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο αλλά σίγουρα κατέχει ξεχωριστεί θέση στην καρδιά των οδηγών όλα αυτά τα χρόνια.

Η γαλλική εταιρεία συμπληρώνει φέτος –αισίως- 90 χρόνια ζωής. Σχεδόν ένας αιώνας ζωής που συνδυάστηκε με πολλές καινοτομίες στον τομέα της αυτοκίνησης αλλά και προσιτές τιμές που πάντα τραβούσαν την προσοχή των υποψήφιων αγοραστών.


Ποιος μπορεί να ξεχάσει άλλωστε την υδροπνευματική ανάρτηση της Citroen με τα οχήματα-βατράχια (2CV, GSA, GS, Xantia Activa κ.α.) που σηκώνονταν με ειδικό χειρισμό και δεν κολλούσαν πουθενά. Ούτε στους «κακοτράχαλους» ελληνικούς δρόμους.

Αλλά για να πάμε και λίγο παλαιότερα, η Citroen ήταν η πρώτη εταιρεία που παρήγαγε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Ο λόγος για τη θρυλική Traction Avant που έθεσε τα θεμέλια για την κατασκευή και σχεδίαση του σύγχρονου αυτοκινήτου. Όλα αυτά εν έτει 1934.




Το πρώτο αυτοκίνητο που παρουσίασε η εταιρεία ήταν το Type A μόλις το 1919.

Ποιος θα φανταζόταν πως οι «απόγονοι» του Type A θα ήταν το Citroen Xsara WRC που θα όργωνε τις ειδικές διαδρομές όλου του πλανήτη αλλά και το Saxo VTS που θα ήταν ένα από τα πλέον δημοφιλή αυτοκίνητα στην «πιτσιρικαρία» αλλά και στους «ανήσυχους» 30άρηδες. Το κύριο χαρακτηριστικό της Citroen ήταν οι καταπληκτικές αναρτήσεις που επέτρεπαν στα αυτοκίνητα της να στρίβουν κυριολεκτικά... στα τέσσερα.

Υδροπνευματική ανάρτηση της Citroen



Η επίσημη «πρώτη» του υδροπνευματικού σύστηματος κατεγράφη το 1953 στην πίσω ανάρτηση της Citroen Traction Avant 15H και η αρχική του ονομασία ήταν «ελαιοπνευματική ανάρτηση». Αυτό συνέβη επειδή οι Γάλλοι δεν χρησιμοποίησαν στην εν λόγω εφαρμογή ελατήρια αλλά τέσσερις «μπάλες-σφαίρες-φούσκες» οι οποίες ήταν χωρισμένες στη μέση με ένα διάφραγμα.

Στο ένα μέρος περιείχε πιεσμένο λάδι ενώ στο άλλο άζωτο. Οι «φούσκες» είναι συνδεδεμένες είτε με βραχίονα είτε με ψαλίδι. Συνεπώς αντικαθιστούν το ελατήριο.

Το δια ταύτα της υπόθεσης είναι πως το εν λόγω σύστημα λογίζεται μέσα στις 10 καλύτερες εφευρέσεις στον χώρο του αυτοκινήτου. Αυτό συμβαίνει καθότι η οδική συμπεριφορά αλλά και ο βαθμός άνεσης του συστήματος καθορίζεται με την πυκνότητα και την πίεση του αερίου, την ρευστότητα του υγρού και τις βαλβίδες που ελέγχουν τη διέλευσή του.

Συνεπώς, όταν το αυτοκίνητο δεν πιέζεται (είτε σε στροφές είτε από αποσκευές) είναι πολύ ευχάριστο και δεν κουράζει τον οδηγό και τους επιβαίνοντες. Όταν όμως αρχίζει και πιέζεται η ανάρτηση σκληραίνει (αυτόματα) και γίνεται σπορ.

Αξίζει να σημειωθεί πως στα επόμενα μοντέλα: ΧΜ, GSA, Xantia Activa το συγκεκριμένο είδος ανάρτησης συνδεόταν άμεσα και με τα φρένα. Φερ’ειπείν όταν το αυτοκίνητο φρενάρει, «μουριάζει» (γονατίζει το εμπρόσθιο σύστημα). Εκεί η ανάρτηση αναλαμβάνει να σκληρύνει το εμπρός σύστημα και να δώσει περισσότερη δύναμη στα φρένα.

Αυτό συμβαίνει καθότι η αρχή της ανάρτησης είναι να κρατάει το αυτοκίνητο πάντα παράλληλο με το έδαφος. Σε όλους τους τροχούς. Τόσο απλό αλλά και παράλληλα τόσο εξωφρενικό αν αναλογιστεί κανείς πως όλα ταύτα ξεκίνησαν τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Χαρακτηριστικό της παραπάνω αρχής της Citroen είναι το γεγονός πως τα οχήματα που φέρουν υδροπνευματική ανάρτηση μπορούν να κινηθούν χωρίς έναν από τους πίσω (μη κινητήριους) τροχούς. Αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι:



Εξέλιξη του παραπάνω συστήματος αποτελούν οι αναρτήσεις που συναντάμε στα αμερικάνικα οχήματα όπως το ακόλουθο:


Δείτε τα πιο δημοφιλή μοντέλα της εταιρείας:

Type A:



Traction Avant







2CV




DS



XM



GSA-GS





SAXO


XSARA-C4 WRC



GT









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου